Koostöö laste ja disainitudengite vahel

Koostöö laste ja disainitudengite vahel

June 2020
Lahenduste Laboratooriumis usume, et lastel on loomupärane võime ise algatada ja organiseerida. Selliste omaduste toetamiseks julgustame lapsi oma oskusi jagama nt korraldades loomingulisi töötubasid oma eakaaslastele. See aitab suurendada nende loovusjulgust ja kasvatada eneseteadlikkust oma oskuste ja arvamuste osas.

Pühendudes avatud teadmiste jagamisele kõigis oma ettevõtmistes, tegime koostööd Eesti Kunstiakadeemiaga, et pakkuda valikkursust sotsiaalse disaini teemal, keskendudes koosloomisele lastega. Kolme kuu jooksul töötas mitmekesine kaheksast tudengist koosnev grupp koos neljateistkümne lapsega Telliskivi stuudios Tallinnas, et lahendada väljakutset labori ruumide ümbermõtestamiseks.

Seda kursust, mida viisid läbi Vivita mentorid, pakkus tudengitele ainulaadse võimaluse kogeda meie koostöömeetodeid lastega ning mõelda, kuidas integreerida meie põhiväärtused oma disainipraktikasse. Tudengid juhendati disainiprotsessis, mis hõlmas koostööd lastega algusest lõpuni, andes neile sügavama arusaama sellest, kuidas disainiotsused võivad kaitsta laste õigusi, tugevdada nende rolli ühiskonnas ja rikastada nende igapäevaelu
Koostöö laste ja disainitudengite vahel

Koosloome protsess

Disain, demokraatlikud väärtused ja kodanike kaasamine on omavahel tihedalt seotud. Disainiotsused kujundavad meie käitumist, emotsioone ja suhtlemist, mõjutades ka lapsi. Nende vajaduste ja soovide arvestamiseks peavad disainerid kaasama lapsi ideede loomisse ja otsuste tegemisse, austades nende ainulaadseid suhtlemis- ja eneseväljendusviise. Selle toetamiseks järgiti kursusel kaasloome raamistiku, mille tudengid struktureerisid iteratiivsete sammudena, mis jaotati üheksale sessioonile:

  1. Kohtumine lastega, et kaardistada stuudio ruum;
  2. Jälgimine ja suhtlemine;
  3. Kogemuste kaardistamine;
  4. Probleemide määratlemine;
  5. Uurimistöö;
  6. Ideede genereerimine, katsetamine ja tagasiside kogumine;
  7. Ideede valimine;
  8. Prototüüpimine;
  9. Kontseptsioonide esitamine koos lastega.
    Viimast etappi nähti kui kogu koostööprotsessi tähistamist algusest lõpuni.

"COVID-19 piirangute tõttu viidi kursus alates projekti keskpaigast kaugõppele, kusjuures pool sessioonidest toimus Zoomi kaudu. Vaatamata neile väljakutsetele püüdsime järgida algset kursuse plaani nii täpselt kui võimalik. Kuigi füüsiline prototüüpimine koos ei osutunud võimalikuks, jätkasid lapsed ideedele tagasiside andmist ja nende täiendamist, osaledes aktiivselt kas kohapeal või veebis.
No items found.

Loomingulised võimalused uue stuudio jaoks

Kursuse jooksul väljendasid lapsed soove, mis ei pruugi ilma selle erilise koostööta disainitudengitega ilmsiks tulla. Nende hulgas oli vajadus lõõgastumiseks ja privaatsuseks stuudios pärast pikka koolipäeva, samuti soovid üksildaseks ja koostööl põhinevaks mänguks ja loomiseks, samuti soov jagada oma loomingut mitte ainult Vivita kogukonnas, vaid ka sõprade, pere ja laiemaga. Lastega dialoogis tuvastasid tudengid uusi võimalusi maker-ruumi ülesehituseks, mis viis stuudio kogemuse ümbermõtestamiseni, et kaasata mängulisus, lõõgastus ja üksildus loomeprotsessi lahutamatute osadena.

änu dünaamilisele, mängulisele ja paindlikule kaasloomele, õitses laste piirideta kujutlusvõime ja nende soov jagada mõtteid resoneerus hästi tudengite aktiivse kuulamise ja laste tõeliste soovide avastamisega. See tõi kaasa mitmeid võimalusi ruumi tõlgendamiseks loomiseks ja meelelahutuseks. Arvestades Vivistop Telliskivi tootmisvõimet ja saadaolevaid materjale, töötasid lapsed ja tudengid välja seitse ainulaadset ettepanekut, alates püsivatest struktuuridest kuni ajutiste ürituste kontseptsioonideni.

Lapsed ja disainerid töötavad käsikäes

Protsessile orienteeritud lähenemisviis disainülesandele nõudis tudengitelt ettekujutustest loobumist ja uute vastutuste võtmist lastega koostöö tegemisel, mitte nende eest projekteerimisel. Vastastikune mõistmine, läbipaistvus ja usaldusväärsus olid hädavajalikud usaldusväärse partnerluse loomisel laste ja tudengite vahel, mis tõi kaasa disainilahendused, mis tõeliselt vastasid laste vajadustele. Oma lõpp-tagasisides väljendasid lapsed tänu selle eest, et neid kuulati ja nendega käidi lugupidavalt, rõhutades nende pideva osaluse tähtsust, olgu see siis isiklikult või veebis.

Laste osaluse väärtus disaineri jaoks

Kuigi lapsed osalesid vabatahtlikult, soodustas nende kuuluvustunne Vivistop Telliskivi stuudiosse motivatsiooni ja pühendumust kogu projekti vältel. Poolstruktureeritud lähenemisviis ja mänguliste elementide kaasamine olid hädavajalikud kaasahaarava ja turvalise õhkkonna loomiseks, mis soodustas tähendusrikkaid suhtlusi laste ja tudengite vahel. Vivita pakkus disainitudengitele kergesti ligipääsetavat konteksti lastega otseseks suhtlemiseks ja koostööks, samas kui tudengid aitasid omalt poolt kaasa laste loova õpikeskkonna tähenduslikele muudatustele. Kui see viljakas koostöö lõpeb, täname kõiki osalevaid lapsi nende valmisoleku eest jagada, samuti disainitudengeid nende avatud meeleduse ja pühendumuse eest projektile. Kõik kaasloome ettepanekud toimivad uutena lähtepunktidena ning jääme kindlaks, et kaasame lapsi nende edasisesse arengusse. See projekt tugevdab meie pühendumust tulevastele koostöödele disainerite ja haridustöötajatega, kes on huvitatud lastega kaasloome võimaluste uurimisest.

Koostöö laste ja disainitudengite vahel
Laste häälte võimendamine mängude kaudu disainimisel võimaldas tudengitel arendada empaatiat, mis on nende disainilähenemise jaoks hädavajalik oskus. Kuna disainerite roll liigub järk-järgult kaugemale ainult asjade loomise eest, on disainihariduse oluline osa tutvustada tudengitele kaasdisaini meetodeid, mida saab rakendada erinevates reaalsetes olukordades.
Kristi Kuusk
Eesti Kunstiakadeemia tekstiiliosakonna juhataja

discover more

See all the case studies
–>
Noored loovad homset — disainiprotsess ja lahenduste otsingud Tartu Taibutalgutel
Read more
–>
Tulevik on mäng: Vivita X Pipelife
Read more
–>
EKA x Vivistop Telliskivi: Milline on minu unistuste tõukeratas?
Read more
–>
Uute lahenduste väljamõtlemine koos lastega: Prisma lastekassa
Read more
–>