Uute lahenduste väljamõtlemine koos lastega: Prisma lastekassa

Uute lahenduste väljamõtlemine koos lastega: Prisma lastekassa

September 2019
VIVISTOP Telliskivi sai ettevõttelt Prisma Peremarket põneva ülesande genereerida koos lastega ideid Prisma kaupluste lastekassa täiendamiseks.

Oleme Prismaga koostööd teinud ka varem — sel kevadel toimunud tehnoloogiakonverentsi Latitude 59 laste- ja noorteprogrammi raames lahendati koos ostukäru ümberdisainimise ülesannet. Lastekassa töötuba toimus kahe päeva jooksul Lasnamäe Prisma ruumides. Kokku osales töötoas 14 last vanuses 9–13.

By gaining insight into product procurement, showroom presentation, and the intricate dynamics of the buyer-seller relationship, participants developed a deeper empathy for the shopping experience and the objectives of the task at hand.
Uute lahenduste väljamõtlemine koos lastega: Prisma lastekassa

Väljakutse algas põhjaliku tuuriga nii Prisma kaupluse alal kui ka erinevates tagaruumides, kuhu klient tavaliselt ei pääse. Kõik töötoas osalejad said end ka kaupluse kassas proovile panna nii kassapidaja kui ostjana. Lastel tekkis seeläbi parem arusaam, kuidas tooted jõuavad kauplusesse ja müügisaali, millele Prismas kliendi teekonnal eriliselt tähelepanu pööratakse ning milline on müüja ja ostja roll.

Ettevalmistava kodutööna palusime lastel külastada Prisma kaupluseid, kus on ostlemiseks olemas ka lastekassa (Kristiine ja Sikupilli Prisma). Kõik laste tähelepanekud panime koos kirja ja paigutasime visuaalselt seinale asetatud laevale. Ülespoole vett leidsid koha positiivsed tähelepanekud (“viivad laeva edasi”), veepiirilt allapoole said paigutatud negatiivsed aspektid (“pidurdavad laeva edasiliikumist”).

The pivotal aspect of collaborative design with children lies in fostering empathy. When a child comprehends the context of a problem, it becomes simpler to devise solutions.
No items found.

Edasi töötasid lapsed neljas grupis — eesmärgiga valida altpoolt veepiiri neile kõige olulisem probleem ja asuda sellele lahendusi leidma. Ideed varieerusid kokkukäivatest treppidest kuni puuviljatorudeni Aafrikast. Iga grupp valis välja idee(d), mida prototüüpida. Enne lõplikku esitlust said tiimid valminud makette ka kaupluse alal läbi katsetada.

Tiim 1: Kuidas muuta pood lastele kõrguse poolest sobilikumaks?

Tiim 1 mõtles erinevatele tehnilistele võimalustele, kuidas ulatuksid lapsed paremini poes riiulitelt tooteid võtma ja kassa-alal toimetama. Kassa külge planeeriti maksmise ja pakkimise tsooni trepiastmed, mida saab laps ise välja tõmmata (sarnaselt vooditele lasteaias). Valmis ehitati ka ostukäru, mille sees peidus trepiastmed ja kärukate ning riiulite juures kiip, mis lukustab rattad, et korv püsiks paigal. Mõnede riiulite juures aga rattad lukku ei lähe ja trepp ei avane (näiteks alkoholilett).

Tiim 2: Mugav kassa kõikidele pikkustele

Tiim 2 keskendus sellele, et kassat oleks võimalik erinevatel kõrgustel kasutada. Lapsed mõtlesid ka ratastoolis kliendi peale, kes sarnaselt lastega vajab madalamat kassalahendust. Iga grupiliige valmistas maketi talle olulisest lahendusest. Ehitati elevandikujuline ostukorvi-masin, mao-kujuline kaupade skaneerija ja nupp, millega klient saab reguleerida kassa kõrgust.

Tiim 3: Kuidas muuta kassa tootevalik lapsesõbralikumaks?

Tiim 3 mõtles läbi, millised tooted võiksid olla lastekassas saadaval. Lisaks disainisid nad navigatsioonimängu, mis aitaks peredel lastekassat paremini üles leida. Poes saavad lapsed otsida erinevate loomade kujundeid, eduka leidmismängu korral saab kassast preemiaks kleepsu. Mõeldi ka kassalindil kaupu eraldava vahepulga põnevamale disainile ja üldiselt kassa värvidele.

See tiim mõtles lisaks ka lapsevanemate peale, kellel on raske lapsi karusselli juurest edasi liikuma saada. Lahendusena saab asetada karusselli juurde kujundatud silt ja nupp: “Kallid lapsed, karusselliga võib sõita ainult ühe korra ja siis liigud oma emaga kaasa. Kui sobib, siis vajuta siia …”.

Tiim 4: lai valik puuvilju igal ajal

Tiim 4 keskendus lastele mõeldud puuviljakorvidele. Nad soovisid, et korvis oleks rohkem erinevaid puuvilju ja korvid ei saaks kunagi tühjaks. Tiiimi ettepaneku oli ehitada maa-alused torud, mis toovad vilju puuviljakorvi otse Aafrikast. Maa all võiksid olla ka kasvuhooned, sest siis oleksid korvides alati värsked puuviljad. Korvide külge kinnitaksid lapsed ka lugeri, mis näitab puuviljade hulka korvis ja saadab süsteemi automaatselt teate, kui puuvilju on liiga vähe. Prototüübina valmistas tiim neli korvi koos vihmavarjukujuliste lugeritega ja torudega.

Kokkuvõtteks

Kahe päeva jooksul said lapsed tegutseda Prisma kaupluses, leida nende jaoks olulisi murekohtasid ja neile ka lahendusi välja pakkuda. Prisma ruumides viibimine tõstis märgatavalt laste motivatsiooni märgata probleeme ja leida lahendusi ning andis lastele parema võimaluse püstitatud probleemiga suhestuda.

Lastega probleemile lahenduste leidmisel on olulisel kohal empaatia tekitamine. Kui laps mõistab probleemi keskkonda, saab ta kergemalt leida ideid ja lahendusi.

Uute lahenduste väljamõtlemine koos lastega: Prisma lastekassa
Prisma suur eesmärk on sõnastatud ka sloganis — “Olla perele parim”. See tähendab kõiki pereliikmeid, nii suuri kui väikseid poekülastajaid. Aga kuidas olla parim lastele — Vivita kaasabil saime seda uurida otse laste käest. Ideid kogunes palju, kuulsime-nägime mitmeid üllatuslikke lahendusi ja põnevaid mõttekäike. Prisma valib nüüd teostatavad lahendused välja ja asub neid ellu viima!
Piret Lankots
Prisma Peremarketid kommunikatsioonijuht

discover more

See all the case studies
–>
Noored loovad homset — disainiprotsess ja lahenduste otsingud Tartu Taibutalgutel
Read more
–>
Tulevik on mäng: Vivita X Pipelife
Read more
–>
EKA x Vivistop Telliskivi: Milline on minu unistuste tõukeratas?
Read more
–>
Koostöö laste ja disainitudengite vahel
Read more
–>